Kwartiermaken

Acht keer Kwartiermaken - Gerda Scholtens

Een verkennend onderzoek naar de methodische aspecten van kwartiermaken, SWP, 2007

Deze publicatie maakt deel uit van een reeks die wordt uitgegeven onder auspiciën van het Kenniscentrum Sociale Innovatie van de Hogeschool Utrecht. Het Kenniscentrum is een bundeling van een aantal lectoraten op het gebied van zorg en welzijn, sociaal beleid, maatschappelijke participatie, ondersteuning en dienstverlening, arbeid, recht en veiligheid. Het boekje is hieronder te downloaden.

Het doel van dit onderzoek was om ervaringen met kwartiermaken te systematiseren om zodoende praktijkkennis overdraagbaar te maken en de praktijk van kwartiermaken te verstevigen. Het onderzoek richtte zich op de volgende vragen: 1. Wat is kwartiermaken en wat zijn daarbij methodische aspecten? 2. Wat is de rol van de professional en welke competenties zijn nodig om goed kwartier te kunnen maken? 3. Wat is de rol van cliënten?
Na een beschrijving van de opzet van het onderzoek, volgt een hoofdstuk over het theoretisch kader van kwartiermaken, waarbij de begrippen strijdigheid, gastvrijheid, kwetsbaar burgerschap, opschorting, niche, anders denken over anderszijn (multiloog), de presentiebenadering en dialogische deconstructie de revue passeren. In het vierde hoofdstuk worden - zoals de titel aangeeft - acht kwartiermaakpraktijken beschreven. Het vijfde hoofdstuk haalt daaruit de gemeenschappelijke elementen, terwijl het zesde hoofdstuk conclusies en aanbevelingen bevat.

Terug naar boeken